على قاضى عسكر

58

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

سرپرست اتباع و حجاج ايرانى در آستانهء سقوط حكومت هاشمى در حجاز ، در تاريخ شانزدهم تيرماه 1303 ه . ق . منتخب‌الدوله به سِمت سرپرست اتباع و حجاج ايرانى منصوب و وارد مكه گرديد ، ليكن پس از روى كار آمدن عبدالعزيز و انتشار اخبارى مبنى بر تخريب اماكن مقدس دو شهر مكه و مدينه و نگرانىهايى كه در كشورهاى اسلامى به خصوص ايران به‌وجود آمد و از آنجا كه هنوز حكومت سعوديان استقرار لازم را نداشت ، عبدالعزيز اين اخبار را تكذيب و از دولت‌هاى اسلامى مىخواست تا نمايندگانى را براى پيگيرى موضوع به حجاز اعزام دارند . ايران از جمله اولين كشورهايى بود كه هيأتى مركب از غفارخان جلال‌السلطنه ( وزير مختار ايران در مصر ) و حبيب‌اللَّه خان هويدا به حجاز اعزام كرد و اين هيأت در تاريخ 24 / 6 / 1304 ه . ق . وارد جده گرديد . « 1 » عبدالعزيز پذيرايى گرمى از اين هيأت به‌عمل آورده و براساس گزارش هويدا اظهار تمايل زيادى به نزديكى با ايران از خود نشان مىداد ، هويدا در اين زمينه چنين مىنويسد : « . . . يك شبانه روز در بحره متوقف و دو دفعه با ابن سعود ملاقات شد . فوق‌العاده احترام و محبت نمود و هر دفعه خيلى اظهار ميل به تقرب به دولت عليّه مىكرد و مىگفت : ما با

--> ( 1 ) . اسناد روابط ايران و عربستان سعودى ، ص 26